Pagina's

Mijn YouTube films

Hieronder zie je een overzicht van al mijn YouTube filmpjes. Klik op de pijlen (links < en rechts > van het video scherm) om te bladeren door de diverse filmpjes.

woensdag 23 september 2009

Wat is een spraaktaalprobleem?

Bij een kind met spraak- of taalproblemen verloopt de communicatie minder goed dan op grond van zijn leeftijd mag worden verwacht. Het ene kind begrijpt bijvoorbeeld niet voldoende wat tegen hem wordt gezegd. Met korte opdrachten heeft het geen moeite, maar wel met het begrip van lange zinnen. Het andere kind begrijpt de gesproken taal goed, maar kan zelf geen correcte taal produceren. Het spreekt onverstaanbaar of maakt korte of incorrecte zinnen. Er zijn ook kinderen die te weinig woorden kennen en nieuwe woorden moeilijk aanleren. Of een kind kent de woorden wel maar kan er niet vlot opkomen. Andere kinderen vinden het moeilijk om een verhaal te vertellen of kunnen zich moeilijk aan communicatieregels houden.

Spraak- en taalproblemen kunnen vele oorzaken hebben. Motorische vaardigheid, erfelijkheid en neurologische processen spelen een rol bij de ontwikkeling van spraak en taal. Vaak kan de oorzaak van een spraak- of taalprobleem niet eenvoudig aangetoond worden.

Behandeling van spraak- en taalproblemen leidt in veel gevallen tot een betere communicatie. De kans op succes wordt groter als de problemen op jonge leeftijd worden onderkend en behandeld.

copyright Sint Marie 2009

2 opmerkingen:

Jackie zei

hoe kom je hier nou bij ??

heb morgen toevallig gesprek met de logopodisthe van Jayden...

oma janneke zei

Ik heb je verhaal gelezen. wees ervan overtuigd dat jullie alles doen aan Raoul zijn spraakprobleem wat in jullie vermogen ligt.
Ik zou bijna wensen dat hij ineens heel hard roept: ik kan wel praten hoor, maar ik doe het lekker niet.
Dikke kus van oma janneke

Totaal aantal pageviews